VERKSTÄDER/FÖRFATTARBESÖK
Tillbaka till startsidan
Författarbesök bokas via Författarcentrum eller direkt hos mig
GENUSVERKSTAD
Alla tjänar på jämställdhet. Alla tjänar på att slippa snäva könsroller. Åk F - 9
Läs mer...
Vi är ett av världens mest jämställda länder. Men det hjälper inte när attityderna släpar efter. Vi är impregnerade från barndomen med sedvänjor och beteenden som ibland sitter så djupt att vi inte ens är medvetna om dem. Den här verkstan är ett detektivarbete - vi scannar tillvaron, letar och identifierar dolda orättvisor och diskuterar strategier för förändring.
Vill du veta mer? Maila mig..
Stäng "Genusverkstad"
DEMOKRATIVERKSTAD
Om hur man kan börja påverka samhället även om man är liten och utan rösträtt. Åk 3-9. 90 min.
Läs mer...
Skulle världen bli bättre om unga fick vara med och bestämma? Jag är övertygad om det, efter att ha haft en lång rad demokrativerkstäder. Det här är chansen att få inblick i hur barn ser på världen och sin omgivning, och de är både solidariska och kloka.
Med utgångspunkt i Demokratihandboken gör vi listor på vad som behöver förändras och lägger upp handlingsplaner för var man kan börja om man vill vara med och påverka.
Artikel 12 i FN:s Barnkonvention:
"Barnet har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör det."
I Malmö fick vi hålla till i Kommunfullmäktiges plenisal, i Halmstad hade vi demokrativerkstäder inför valet. Vi vaskade fram frågor som eleverna tog upp i den avslutande paneldebatten på biblioteket som vi inbjöd till. Politiker från alla partier deltog, både kommun- och rikspolitiker. Framsynta politiker tar barn på allvar.
Exempel på Demokrativerkstäder:
Kryddgårdsskolan, Rosengård, Malmö, åk 4-6
Halmstad inför valet 2006, Fyllingeskolan, åk 8 - 9 och en öppen hearing med politiker på stadsbiblioteket
Kråkfötter, Sandviken, åk 9-12 år
Frölunda Kulturhus, Färnebo folkhögskola
Temadag för lärare,Teater Halland
Kvarnhagsskolan, Botkyrka, åk 3-6
Gävle, Barnkulturdagar
Västerås, Bibliotekarier, lärare seminarium
Vill du veta mer? Maila mig.
Stäng "Demokrativerkstad"
EXLIBRISVERKSTAD
En praktiskt verkstad där vi tillverkar praktfulla exlibris i blått och guld.
Från 8 år. 80 - 100 min.
Läs mer...
Exlibris är en etikett, ofta rikt dekorerad, som klistras på bokpärmens insida för att tala om vem som äger boken. Den innehåller förutom namnet en bild som är en symbol som visar vem man är. Det är en mycket gammal konstart.
Vi talar om namnets betydelse, varför vi heter som vi gör, olika namntraditioner och vad namnet säger om familjens historia.
Eleverna gör egna pilliga exlibris med fina material, som jag har med mig: patinerat papper, akvarellfärg i blått, guld och jordtoner, bra penslar, och vattenburkar med guldbotten. När exlibrisen är färdiga visar vi dem på svart sammet och tittar på dem tillsammans. Eleverna berättar om sina symboler och då visar de ofta sidor som kamraterna inte känner till.
Den här workshopen startade med 600 barn i Upplands Väsby 1999, många med invandrarbakgrund, en del i förberedelseklasser. Den i särklass mest bokade verkstan.
Fler exempel på Exlibrisverkstäder:
Kvarnbyskolan i Mölndal, åk 7 o 8
Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg
Gymnasiesärskolan, Älvstranden bibliotek i Göteborg
Fredsrikstad, Norge, åk 5
Workshop för lärare, utbildningsförvaltningen, Stockholm
Vill du veta mer om Exlibrisverkstan? Maila mig.
Stäng "Exlibrisverkstad"
FRÅN IDÉ TILL FÄRDIG BOK
Om alla stegen från den första idén till den färdiga boken i handen.
Alla åldrar. 1 tim.
Läs mer...
Hur gör man en bok? Jag berättar hur jag tänker och arbetar genom hela processen. Visar synopsis, skisser, dummy, research, manus och original, färglådor och penslar och mycket mer. Mystiska ord får sin förklaring.
Och varför ville jag göra just den boken?
Från projektledaren Görel Reimer på Stadsbiblioteket i Malmö:
"tack för senast. Otroligt inspirerande. Man märkte hur lärarna sögs in i dina berättelser. Fascinerande."
Exempel på skolor som bokat "Från idé till färdig bok":
Billingedalsskolan, Skövde, lågstadiet
Vallhamra skola, Sävedalen, åk 4
Frölunda Kulturhus, åk 5
Dalaskolan, Göteborg åk 4 o 5
Mail från Albin:
"hej sasa
hur mår du håpas du har de bra jag heter albin jag går i 3a på biling stal skolan som du helsa de på"
Vill du veta mer? Maila mig.
Stäng "Från idé till färdig bok"
BILDVÄRLDAR
Här handlar det om hur man kan hitta på och bygga upp en alldeles egen bildvärld, som jag gjort i mina bilderböcker. Med fantasins hjälp är allt möjligt och tillåtet.
Från f-klass och uppåt.
Läs mer...
Tillsammans skapar vi en bildvärld och befolkar den. Sen kan man om man vill hitta på vad som utspelar sig där. Eller utgå från en befintlig text.
Bilden föder ordet och ordet föder bilden.
En ö, ett berg, ett fantasilandskap… hurdant är klimatet, vädret, naturen, byggnaderna. Och till sist; vem är det som bor där? Människor, djur, gnurglor…
Har vi gott om tid kommer vi långt. Är det flera gånger kan klassen arbeta med både text och bild mellan mina besök.
Om det är ett kort besök kanske jag berättar och visar bilder om hur en ö stiger ur havet, något föds ur en blå resväska och hur solen skänker ljus och liv åt hela skapelsen. Hur tänkte jag när jag gjorde bilder till Trutsommar? Och hur kan ett samarbete mellan författaren och illustratören se ut? Hur föds idéerna, hur går vi vidare, vem bestämmer vad, vad händer sen?
Det här kan skräddarsys så att det passar just er klass.
Här har jag berättat om mina bildvärldar:
Idéseminarium för lärare i Karlstad
Pedagogen i Göteborg
Vill du veta mer? Maila mig..
Stäng "Bildvärldar"
ORD PÅ VÄGG
Hundra meter väggmålning på Kattegattgymnasiet i Halmstad.
Läs mer...
Vi var två konstnärer, Lisa Burenius och jag, och 360 elever som deltog under en hel dag — Internationella kvinnodagen 8 mars. Ledordet var "Självständighet".
Vill du veta mer? Maila mig..
Stäng "Ord på vägg"
HEL BOKDAG
En dag där vi koncentrerat sysslar med boken ur olika aspekter under en hel skoldag.
Läs mer...
Vi börjar dagen med att tala om böcker, om form och innehåll, skillnaden mellan fakta och non fiction. Jag visar och berättar hur jag gör. Sen blir det praktiskt arbete resten av dan. Eleverna får vika riva, skära, spika och sy. Resultaten blir en liten bok efter traditionell metod. Den kan man börja skriva i i mån av tid. Efter lunch gör de sina egna exlibris. Dagen avslutas med en genomgång där alla får berätta om vad de gjort och varför.
Man kan korta av till en halv bokdag men då hinner man förstås inte lika mycket.
Exempel på hela och halva bokdagar
Lindhagaskolan i Mölndal, åk 7 under 6 år
Frölunda Kulturhus, mellanstadiet, många klasser
Vill du veta mer? Maila mig..
Stäng "Hel bokdag"
HOPPAS DET REGNAR
På jättestora akvarellpapper lät vi färgen flöda.
Läs mer...
På uppdrag av konstkonsulenten i Halland och Länsmuseet i Halmstad gjorde jag två akvarellverkstäder i samband med utställningen Svea Larsson Art Space. Verkstan bestod av två delar, en för små barn på Kärlekens förskola, en för allmänheten. På jättestora akvarellpapper lät vi färgen flöda i solskenet (nåt regn blev det inte). Alla arbetade tillsammans och målningen växte fram successivt.
Vill du veta mer? Maila mig..
Stäng
VATTENFÄRG I BASSÄNG
Ute är det en mörk och kulen novembermorgon. Inne i Håstens simhall glider fjärdeklassarna från Almers runt i det varma vattnet bland färgpaletter och penslar. De är helt inne i de skimrande akvarellerna som guppar på simdynor i bassängen:
Läs mer...
- Om jag släpper ner lite blått här i det gröna?
- Om jag lutar den så här så att färgen rinner över kanten?
- Vad händer om jag doppar hela bilden?
- Åh! Kolla här – det bara blev!
Var ska man måla vattenfärg om inte i vatten? En fjärdeklass från Almers skola i Varberg gjorde det.
Artikel i tidskriften "Akvarellen"(pdf-fil 163 kB)…
Vill du veta mer? Maila mig.
Stäng
…INTE UTAN MIN SKISSBOK
Tankar och idéer är abstrakta tills de kommer ut på pappret. Skissen är ett aktivt och praktiskt sätt att tänka. Tankarna blir tydligare när man kan se dem.
Läs mer...
"Je suis le Cahier de Monsieur Picasso" stod det på Picassos skissbok.
Skissboken är en vän och samtalspartner, en sida av mig själv, som jag kan samtala med. Ett instrument för att utveckla idéer och tänkande.
Det fina med skissboken är att man får misslyckas. Det är till och med viktigt att misslyckas, eftersom det är en väg framåt. Blir det dåligt, funderar man på vad som blev dåligt och gör det annorlunda nästa gång. Inget suddande, misslyckandena ska finnas kvar, för då kan man se sin utveckling. Vill man göra ett fint konstverk så är inte skissboken rätt forum, här är det vägen som är det viktiga, inte målet.
Det här var ett pilotprojekt med teckning, filosofi och det egna reflekterandet som utgångspunkt. Det genomfördes i Laholm våren 2007. Syfte var att skapa samarbetsformer mellan det nya Teckningsmuseet och skolan.
I projektet deltog:
Lärare och elever från några skolor i Laholm
Chefen för Teckningsmuseet Lars-Göran Persson
Konstnären och författaren Sassa Buregren
Barnbibliotekarie Ann-Christin Magnusson
Konstkonsulent Anne Lang, Merkonst i Halland
(Vill du läsa hela projektbeskrivningen? Här finns den.)
Stäng
SLÄKTFORSKNING
Om ursprung, identitet och hur vi hänger ihop med släkten.
Läs mer...
Med utgångspunkt från "Vem är jag?" pratar vi om hur man med enkla medel kan få veta lite mer om vem man är. Jag visar hur man kan göra enkla släktträd som börjar med farmor och farfar eller mormor och morfar. Ju äldre barn desto fler generationer kan man ha med på sitt träd. Och fler sätt att leta efter sina rötter; fördelen med att vara barn och släktforska är uppenbar - de har äldre generationer kvar i livet att fråga.
Alla åldrar: Jag har pratat om släktforskning bland annat på dagis i Bergsjön och för vuxna i Fredriksstad i Norge.
Vill du veta mer? Maila mig..
Stäng "Släktforskning"
Författarbesök bokas via Författarcentrum eller direkt hos mig