VÄLKOMMEN TILL MIN BILDVÄRLD
Vill du ha vernissagekort till mina utställningar?
Här har jag samlat en del av mina bilder, broderier från de senaste åren och några hundradagarsprojekt, men också tillbakablickar på tidigare verk, andra teman, andra tekniker.
Den röda tråden när jag ser tillbaka är observationer och upprepningar - tid. Ja, det mesta handlar om TID. (Klicka på bilderna för att se dem i större format)
OM MIN METOD - Hundra dagar
Det började med en längtan efter att läsa Prousts På spaning efter den tid som flytt. Som så många andra hade jag gång på gång bara kommit en bit genom första boken och sen gett upp. En sommar bestämde jag mej för att läsa alla sex delarna på hundra dagar, 3.500 sidor, 35 sidor om dagen. Det var så mycket text att jag var tvungen att bara läsa och läsa. Jag är ju inte litteraturvetare som måste förstå och tolka, vrida och vända. Tiden gick och snart befann jag mig i boken, inuti den och hela sommaren präglades av läsningen. Det blev proustsommaren när jag läste och åt madeleinekakor och drack lindblomste.
Det var så mina hundradagars projekt tog form, jag insåg att tiden och det systematiska sättet att bygga upp en mängd passar mig. Välplanerade projekt som växer dag för dag, mängden enskilda delar som inte är någonting förrän tiden passerat. Det brukar bli ett sommarprojekt och ett vinterprojekt per år. (Klicka på bilderna för att se dem i större format)
Här är en filmad intervju: "Litterärt Broderi.
LITTERÄRA BRODERIER
BUATAPETEN
Efter att ha sett Bayeuxtapeten på plats i Normandie gjorde jag min egen tapet hösten 2010. Den är 8 meter lång i stället för 70 m (jag har ju inte haft några hovdamer till hjälp). Mittpartiet består av observationer av omvärlden, personliga betraktelser, en 8 meter lång tidsbild från min Buahorisont. Det omges av kommenterande bårder uppe och nere precis som förebilden. Genomgående löper ett Leonard Cohencitat: Ring the bells that still can ring / Forget your perfect offering / There is a crack in everything / That's how the light gets in
Verket ställdes ut på Liljevalchs vårsalong 2012.
2010, 800 cm x 30 cm, Sytråd på gammalt linne
THE WAKE
2012 års sommarprojekt bygger på en annan mytisk och svårgenomtränglig bok Finnigans Wake av James Joyce, enligt litteraturforskare ogenomtränglig och oöversättlig. Texten är kryptisk och full av alliterationer och ordlekar, ramsor och påhitt, inlån från andra språk och konstiga fonetiska stavningar.
Jag behöver inte förstå, bara försvinna in i texten och vara där, som meditation eller musik. Jag läste drygt sex sidor om dan (628 sidor delat med 100 dagar), läste högt för att höra orden. (När man började skriva latin så hade man inga mellanrum mellan orden och då gick det bara att förstå om man högläste.) Så valde jag ett ord eller strof ur texten per dag och broderade inuti en cirkel. Cirkel för att romanen är cirkulär, första meningen i boken: riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore to bend of bay, brings us by a commodius vicus of recirculation back to Howth Castle and Environs, är slutet på den allra sista meningen: A way a lone a last a loved a long the…
Verket ställdes ut på Liljevalchs vårsalong 2012.
2012, 110x120. Sytråd och måleri på gammalt linne och sammet
DEN VITA JORDEN
Lotta Lotass. 148 olika långa texter samlade i en låda, man kan läsa dem i vilken ordning som helst. Egentligen borde jag inte vara intresserad av den här boken, ämnet känns helt främmande, men det är språket. Och ödena, vansinnet och drömmarna. En mycket manlig värld av vetenskapliga projekt, industriella ansträngningar ofta i arktiska miljöer. Is och ensamhet, besatthet, ångest, hybris. (Jag förstod snart att jag valt rätt bok när jag läste om snön och isen och om att erövra nya områden; min son seglade Nordvästpassagen i somras, genom Mc Cluressundet som inte varit farbart på 160 år.)
Ord och begrepp ur texten broderade på svart linne och monterade på isgrönt frasande skimrande siden. På sidenramen finns en sydd ritning över ett övergivet flygfält i Arizona. Jag höll Lotta Lotass underrättad under arbetet och hon skrev: ... tusen sinom tusen tack! Det är tveklöst den finaste uppskattning boken har fått. Jag gläder mig oupphörligt.
Inköpt av Hallands Konstmuseum
2013, 110x120. Broderi på linne och siden
THE GOD OF SMALL THINGS
Arundhati Roy. Jag läste den första gången när den kom ut 1997. Det är en fascinerande ordväv om familjen Kochammas tragiska öde på 60-talet i Kerala i Indien. Den här gången läste jag den på originalspråket, engelska. Språket är vackert och sinnligt jag plockade ord och begrepp och broderade på en sarong som jag köpt i Kerala. I bilden finns också pärlor och paljetter och broderade teckningar.
2013, 160x120, Moulinégarn och pärlor på indisk bomull
VI, DE DRUKNEDE
Vi, de druknede, av Karsten Jensen. Ett kollektivt vi berättar om livet och döden i staden Marstal på Ærö i södra Danmark och inte minst på dess fartyg som seglade på världshaven. Under hundra år får vi följa stadens uppgång och nedgång. Jag broderade orden i en vågrörelse på grönt siden som sedan är monterat på ett segel. Jag kommer från en sjöfararsläkt på mammas sida och blev djupt tagen av berättelsen och tyckte att jag kom närmare min morfar som jag aldrig fick träffa. Jag kopierade foton av morfar och segelfartyget Isolda.
2014, 120x160, Moulinégarn på siden och segel
MIN GULA BARNDOM
Jag fick den gula färgen av mamma. Min bror fick blått, min syster rött. Gul säng, gul stol, gul tandborste. Eftersom jag sen dess aldrig kommit överens med det gula var det för att utmana mig själv som jag valde ett gult underlag att arbeta med i hundra dagar. Ett barndomsminne om dan i text men mest bild. Varje minne är 20 x 20 cm. De är monterade i fyra delar med tjugofem minnen i fyrkant, där varje del är 1 X 1 meter. De fyra delarna kan i sin tur sättas ihop till en stor fyrkant på 2 x 2 meter eller som en rektangel på 1 x 4 meter.
2014, 2 x 2 m alt. 1 x 4 m, Sytråd på linne
HAIKUVINTER
Jag skrev en haiku varje dag under 100 dagar och broderade. Det blev en lång dagbok på svart linne; liv och död, politik, terror, besvikelse, kärlek - en tidsbild från min horisont. Mina haikuregler är de klassiska: 5-7-5 stavelser - ett ord som anger årstid - en vändning på tredje raden - en observant sinnesbild - en broderad minnesanteckning.
2015, 600 x 35, Moulinégarn på linne
RAVINEN
Jag var på Irland några veckor 2002 och 2003, på Beara Peninsula längst ner i sydväst. Varje dag vandrade jag runt och målade nere i en ravin där Kealincha River rinner ut i Atlanten. Det blev många bilder, 56 stycken, och en hel del textfragment. Jag har aldrig kunnat släppa den, ravinen har funnits i mig sen dess och jag har arbetat med minnet av den i olika fomer genom åren, senast i ett hundradagars broderi.
EN HALLÄNDSK KVINNAS MEDELLIVSLÄNGD
84 år och tre månader, 20.274 dagar. Jag broderade remsor, en remsa per år. En pinne för varje dag. Hängandes på väggen i en vågrörelse genom livet, inledd med nio månader i livmodern. Förtätat där livet är som intensivast, glesare mot slutet. Hur många dagar har jag levt, hur många har jag kvar? Verket väckte frågor.
Det visades på Hamnmagasinet i Varberg. Min vän och kollega Heléne Sandegård och jag ställde ut tillsammans under temat TID.
2009. 1,5 x 8 meter. Sytråd på grundat linne, träribbor, pappersklämmor
RETROSPEKTIV
O B S E R V A T I O N E R
Planen var att under ett antal dagar notera vatten- och lufttemperatur samt vindriktning vid olika tider på dan och samtidigt måla himmel och hav. Jag hade en idé om att färgerna skulle stämma överens med de olika parametrarna. Det gjorde de inte. Men bilden blev intressant och vacker. (Den sneda kanten är väggen på fyren på Krokstads udde här intill.)
TECKEN
Jag ville prova andra bildformat än de traditionella, det blev en serie målningar som kom att fungera som pelare i rummet. Abstrakta bilder baserade på de fyra elementen.
Oändlighet, 1995, 30x200. Acryl på plywood
Skärvor, 1995, 30x200. Acryl på plywood
JORD
Jag samlar på jordprov sedan en Indienresa 1996. Jag tog några matskedar av den intensivt röda jorden för att måla med när jag kom hem. Det blev aldrig av, istället började jag samla. Nu har jag 500 jordprov från jordens alla hörn, en del har jag hämtat själv men framför allt är det resande vänner som förser mig. Fina presenter!
Det har blivit några jordbilder i pastell, men med köpekritor. Torra, handgripliga; som att måla med damm, gnugga, trycka, arbeta in pigmenten i handgjort papper med gräng, lite luddigt i ytan.
2010 gjorde jag ett sommarprojekt där jag ritade och skrev i vardera tio minuter på temat jord. Om det kan man läsa i Karin Berglunds bok Samtal i trädgården från 2012.
Från vänster: Jordvarm (2002, 25x18). Skiss (2009, 30x21. Pastell) Två sidor ur Karin Berglunds bok 'Samtal i trädgprden', Sassa Buregren har lagt en färgcirkel av sina påsar med jord.
VATTEN, YTOR OCH DJUP
Under några år målade jag vattenytor. Det började vid sjön Vigotten i Småland där ytan oftast är stilla med mörk skog som speglade sig. Efter hand blev det större utmaningar och rörligare ytor, det blev havet och det slutade med vildvatten innan jag gick ner i djupet. White cities och Black smokers på de stora havsdjupen.
Akvarellerna är flöden. Det är vattenytor och djup, tankar om vatten. Flödande, rinnande, skvalpande, skvättande, flytande akvarellfärg.
Från vänster: Vigotten (1995, 20 x 30 cm, akvarell), Strömmar (2004, 21x17, Akvarell), Det vi inte vet (2004, 17x21. Akvarell).BARNAKUTEN
När jag 2001 fick uppdraget av Region Halland att göra ett permanent verk på barnakuten i Halmstad tänkte jag mig hela korridoren som en undervattensgrotta med ristningar i väggarna. Till ristningarna använde jag barnteckningar (mina egna barn och personalens) men också forntida hällristningar och grottmålningar. Tekniken är acryl med undermålningar och lasyrer.
RADIOBRODERI
Man lyssnar bra när man arbetar med händerna. Ljudet går in genom öronen, processas i hjärnan och kommer ut genom handen. Jag lyssnar på Sommar i P1. En samling människor pratar och spelar musik i 90 minuter. Människor med olika bakgrund och olika liv. Allvarliga, lättsinniga, djupa, ödmjuka, uppblåsta, roliga, sorgsna, väl förberedda, spontana. Alla sorter. De pratar medan jag syr. Alla finns de med på något sätt i mina broderier. Reglerna är enkla: lyssna och brodera utan att tänka i 90 minuter. Det blev 56 broderier 2006. Ett enda stort 2008.
Från vänster: Sommar 2004 (Inköpt av Hallands Konstmuseum), Sommar 2006 (Alice Timander, 25x25), Sommar 2008 (150x150).
(Här finns en intervju från SR Halland där jag berättar lite om sommarbroderierna.)